Když se rozešli Nerez, jedna z našich nejtalentovanějších folkových kapel, a její členové se rozprchli, aby se věnovali sólovým aktivitám, měl jsem největší pochybnosti právě o dráze Zuzany Navarové. Minulo bezmála deset let a dnes je tato dáma nepřehlédnutelnou postavou na zdejší hudební scéně. Mluvím-li o hudební scéně bez přívlastků, činím tak cíleně a tak trochu bezradně. Už v dobách Nerezu nebylo prakticky možné popsat styl kapely jedním slovem, jednou žánrovou škatulkou. V případě Zuzany Navarové and KOA vzor 2003 je to ještě o poznání bláhovější. Zuzana Navarová a potažmo i parťáci z Nerezu měli od počátku slabost pro hudbu "odjinud". Dnes se tomu říká -jak víme- "world music". Nerez byl ovšem svým způsobem world music už v osmdesátých letech, kdy vydali své první album
"Masopust". Koneckonců Navarové studium španělštiny a z toho plynoucí záliba v latino music je poměrně známým faktem (album
Caribe z roku 1992 - např.). Rozmanitost hudebního materiálu je v KOA navíc zcela přirozeně podporováno multietnickým složení, které trvá už od vzniku kapely v roce 1998. Změna nastala -pokud se nemýlím- jen na postu kytarovém. Na místo Ivána Gutiérreze, jenž přesídlil do Madridu, nastoupil Omar Khaouaj (hrál už na předešlém albu "
Barvy všecky"). Zuzana Navarová ale měla štěstí na lidi kolem vždy a stěžovat si nemůže ani nyní, jak mohu posoudit z novinkové desky.
"Jako Šántidéví" (v překladu
Bohyně míru, odtud tedy název
písně s pořadovým číslem 16) pokračuje v linii předchozího úspěšného alba a je snad stylově ještě všežravější. Tím míním např. bluesovou
Zatím hodně pus, která dává důrazně najevo, že KOA zvládá tuto polohu s lehkostí a bez náznaku chtěnosti. Podobně jako židovská
Vřelé díky z pupku či pseudotrampská
Cesta dom´, při níž si asi Zuzana Navarová vzpomněla na všechny ty portovní romantiky (nesklouzává však k laciné pitvornosti a zachovává si laskavý nadhled). V otvíráku
Marie připomene osobitou (a hořkou) variací na městský folklór Traband a jejich žižkovské songy. V písničce
Svátek má Žofie se setkává reggae rymus s ruskou melodikou a šéfka bandu si stihne i zavtipkovat na foglarovské téma. Tím se dostávám oslím můstkem k textům. Mají stejně jako hudba několik pater. Jsou hravé, neposedné, vtipné, inteligentní, ale i smutné, něžné ... Tu nostalgickou polohu obstarává z větší části Mario Biháry, jenž je v roli hráče na akordeon a klavír naprosto vynikající, ovšem některé jeho příspěvky v duchu slovensko-rómských harmonií jsou na můj vkus příliš sladkobolné (
Jarná,
E drabára), což je možná zapříčiněno mým nedostatkem smyslu pro romantiku :-)).
Výtku mám snad ještě k poněkud rozostřenému závěru v podobě dvou závěrečných, na rytmech a perkusích postavených, skladbách
Bohyně míru, resp.
Vrabčák, čaroděj. Každopádně - i přes výše zmíněné marginální výtky - mám ten dojem, že se Zuzana Navarová (a KOA) nachází -slovy sportovního komentátora- ve skvělé formě a já jí(jim) přeji, aby jí(jim) balancování na pomyslném vrcholu sinusoidy ještě dlouho vydrželo. Konkurence se v českých luzích a hájích zatím (bohužel pro posluchače) obávat příliš nemusí.
Psáno pro
Freemusic.cz 19.12.
2003
FFF
Stránka s článkem:
www.freemusic.cz/clanky/2765.html
www.freemusic.cz