Masopust
                                   


















Recenze


Zuzana Navarová:
zpěv sólo (1, 2, 5, 6, 9-12)
sbor (1, 3, 4, 6, 7)
congo (6), tamburína (1), lusky framboyanu (1), maracas (2), cabasa (4), cymbals (3),
claves (5), rejže (11)

Vít Sázavský:
zpěv sólo (1, 4, 5, 6, 7, 9, 12)
sbor (1, 2, 3, 6, 7, 8, 10, 11)
kytara (1, 2, 4-12)
cembalo (8), cencerro (4), zvonečky (8), metalofon (6)

Zdeněk Vřešťál:
zpěv sólo (3, 8, 10, 12)
sbor (1, 2, 4, 6, 7, 11)
kytara (3, 5, 6, 8, 10, 12)
metalofon (1), cabasa (9)

Vladimír Vytiska:
kontrabas (1, 2, 3, 4, 7, 9-12)
ago'go (5, 7), buben Vašek (3)


Andrej Kolář - darbuka (1, 2, 6, 10, 11)
Václav Bratrych - tenorsaxofon (9)
Josef Tázler - akordeon (3)
Jaroslav Cikryt - činely (3)


Aranžmá: Vít Sázavský
Nahrávky č.1 - 11 vyrobil Český rozhlas Hradec Králové ve studiu "Jednota" v říjnu 1982 (6, 11), v září 1983 (1, 2, 8, 10) v červenci (4), srpnu (3, 5) a řijnu (7, 9) 1985
Hudební režie: Jiří Štusák
Zvuková režie: Jiří Václavíček
Nahrávku č.12 vyrobil Panton v pražském studiu ZK Motorlet v únoru 1986
Hudební a zvuková režie: Václav Zamazal

Nahrávka č. 6 vyšla až na CD Masopust (1995).

LP Panton 1986: Cover - Jiří Voves; Sleeve-note - Jan Rejžek
CD Monitor Records 1995 (v rámci Antologie Nerez): Cover - Michal Cihlář na motivy původního obalu Jiřího Vovsa; Remastering - studio Audio-Kokpit & Edison Praha, Petr Kocfelda, srpen 1995
CD Supraphon 2007 (v rámci 2CD+DVD ...a basta fidli)


Sleeve-note:
U kolébky Nerezu nestály sudičky českomoravské hudebnosti ze Sušilových či Weissových sbírek, ani kmotři typu Donovana nebo Dylana. Tihle vysokoškolští umíněnci se před pěti lety zamilovali do latinskoamerické melodiky, do stylu v nejhorším případě považovaného za vinárenský, v lepším dostatečně probádaného Kučerovci. Postupně vynesli své trumfy - důvtipnou instrumentaci (neslýchaný ženský vokál, akustické nástroje, perkuse tehdejšího člena Andreje Koláře), pružné aranžování (samba, reggae) a především zcela soběstačnou autorskou dílnu, spravovanou hned třemi talentovanými moderními písničkáři.
Jedno nepřeslechl od začátku nikdo: tlumeně vábivý, hořce horký hlas Zuzany Navarové, který nadchl už v roce 1982 na Vokalíze, kde dostala cenu za nejlepší vokální projev (rok poté si Nerez odnáší hlavní cenu), tedy daleko dřív, než zmámila uši světových diskofilů Anglo-Nigérijčanka Sade, zpívající až neuvěřitelně "navarovským" způsobem. Pro folkové publikum dlouho platilo Nerez = Navarová (každoročně ji pár stovek hlasů vsune doprostřed první padesátky ve Zlatém slavíku), než vytanulo, že stále vybroušenější kytarový doprovod Víta Sázavského a Zdeňka Vřešťála je barevným kobercem, na němž pěvecká suverenita Navarové pevně stojí a od něhož se odráží. A pokud se soustředěně zaposloucháte do kontrabasové linky Vladimíra Vytisky, zjistíte, že jde o nenahraditelný zvuk nenahraditelného spoluhráče; je právě tak rozvážný a korektní jako on sám.
Jedenáct písniček na prvním albu Nerezu většinou plyne v konejšivě uklidňujícím muzikoterapeutickém duchu. Pronikneme-li však do jejich oduševněle lyrických textařských krajin, plných deště, slunce, světel, barev a vůní, kde to cinká a zvoní neběžnými obrazy, objevíme i nejeden pramen lidských smutků, bolestí a milostné trpkosti, filtrovaný ovšem autorským a interpretačním pohledem (třeba dialog ve výborné "Hlavě v krupobití" by se nepochybně v podání jiné dvojice změnil v nehoráznou trapnost). Jediný "Javor" je volně inspirovaný tradicí lidové poezie, ale docela dobře mohl vzniknout, když Sázavský s Vřešťálem vojančili v Táboře. Pro jejich texty asi nenajdeme vhodnější termín, než jaký si vymysleli sami: pocitové.
První album Nerezu je z těch, které vyvolávají chuť poslouchat skupinu i na dalších deskách. Bude tam Kytka s Navarovou? Dostane se i na ty žertovnější Vřešťála a Sázavského? Nebo budeme překvapeni tím, co právě teď píšou?
Jan Rejžek, 1986